Hikmah Ramadhan حكمة رمضان
Ramadhan adalah tamu yang sangat agung yang selalu dinanti dan ditunggu oleh kaum muslimin di seluruh dunia. Bulan Ramadhan memiliki banyak nama, diantaranya ialah:


1. Syahrut-Tarbiyah (Bulan Pendidikan) شهر التربية
Kenapa bulan Ramadhan disebut dengan Syahrul al-Tarbiyah/bulan pendidikan?
 Jawapannya: Kerana pada bulan ini kita dididik secara langsung oleh Allah SWT. Seperti makan pada waktunya sehingga kesihatan kita terjaga, mengatur waktu dalam kehidupan kita; bila waktu makan, bila waktu bekerja, bila waktu istirehat dan bila waktu ibadah.

2. Syahrul Jihad شهر الجهاد
Pada zaman Rasulullah s.a.w, peperangan banyak terjadi pada bulan Ramadhan dan telah dimenangi oleh kaum muslimin. Yang paling penting kita rasakan sekarang adalah kita berjihad melawan hawa nafsu sendiri, sehingga kita tetap bersungguh-sungguh menjalankan aktiviti kita.

3. Syahrul al-Qur'an شهر القرآن
Al-Qur'an diturunkan di bulan Ramadhan dan pada bulan ini sebaiknya kita banyak membaca dan mengkaji kandungan Al-Qur'an sehingga kita faham dan mengerti perintah Allah yang terkandung di dalamnya.

4. Syahrul Ukhuwah شهر الأخوة
Pada bulan ini kita merasakan sekali ukhuwah diantara kaum muslimin terjalin sangat erat dengan selalu berinteraksi di Masjid/Surau untuk melakukan solat berjamaah. Dan diantara tetangga juga saling mengantarkan makanan sehingga antara kaum muslimin terasa sekali kebersamaan dan kesatuan kita.

5. Syahrul Ibadah شهر العبادة
Bulan Ramadhan disebut juga dengan bulan ibadah kerana pada bulan ini kita banyak melakukan ibadah-ibadah sunnah disamping ibadah wajib seperti solat sunat Dhuha, Rawatib dan Tarawih ataupun Qiyamullail serta tadarus al-Qur'an.

0 comments:

Post a Comment

MeRdEkA


Merdeka 52 Tahun

InFo

LoKaSi:-
68B JlN BeRsaTu, Kg. MeLaYu, KaNgKaR BahRu, 83700 YoNg PeNg, JoHoR.

TemPoH OpeRaSi:-
PaGi -PeTaNg (caLL SeBeLuM DtAnG)

Email : black_pmftsikuis@yahoo.com (JuSt 4 Ym)
@taU
syaidina.farm@gmail.com
eMaiL KePaDa SaYa JiKa BeRMinaT UnTuk MeMbeLi @t@u mEmBuatT TemPaHan ArNaB.

Jenis:

CaLl @tau SmS :
016 7065521 @Li

LeT's TaLk




ShoutMix chat widget

Followers